loading...
مذهبیlind
مهدی بازدید : 7 نظرات (0)

وبا یک بیماری عفونی حاد و خاص انسان است که توسط ویبریوکلرا ایجاد می شود . نشانه های اصلی بیماری به صورت اسهال حاد وشدید است که نتیجه نهایی ان اختلالات آب و الکترولیت ، شوک هیپوولمیک ، اسیدوزمتابولیک و در صورت عدم درمان ، مرگ می باشد .

بیماری وبا

بیماری وبا


بیماری وبا  ، یک بیماری عفونی حاد و خاص انسان است که توسط ویبریوکلرا ایجاد می شود . تظاهرات بیماری وبا ناشی از آنتروتوکسینی است که توسط کلنی های ویبریون موجود در روده باریک افراد مستعد ترشح می گردد . نشانه های اصلی بیماری وبا به صورت اسهال حاد وشدید است که نتیجه نهایی ان اختلالات آب و الکترولیت ، شوک هیپوولمیک ، اسیدوزمتابولیک و در صورت عدم درمان ، مرگ می باشد .

قدرت انتشار سریع و ابتلای تعداد کثیری از مردم ، که بدون درمان در مدت چند ساعت می تواند موجب نابودی انسان گردد بیماری وبا را به صورت یک تهدید بین المللی در آورده است .

تاریخچه وبا

در تاریخچه وبا آمده است که وبا از زمان های بسیار قدیم در دلتای رودخانه های گنگ و براهماپوترا در هندو پاکستان وجود داشته است . در سال 1817 از سرزمین اصلی خود انتشار یافته و در قرن نوزدهم و اوائل قرن بیستم کشورهای بسیاری را آلوده کرد . در جریان سومین پاندمی یعنی بین 1849 و 1854 قرن بیستم کشورهای بسیاری را آلوده کرد . در جریان سومین پاندمی یعنی بین 1849 و 1854 John Snow رابطه بین مصرف آب الوده و پیدایش بیماری را در جریان یک اپیدمی در لندن نشان داد .

بدبختانه در طول سالها مردم نه تنها در ایران بلکه در اکثر کشورهای مشرق زمین گمان می کردند که وبا یک بلیه آسمانی است که خداوند جهت ریشه کن کردن فساد بر مردم گناهکار نازل می کند . حتی در تاریخچه وبا گروهی عقیده داشتند که نگریستن به یاقوت ، لمس آن با زبان و خوردن سوده ی آن دفع بیماری وبا می کند .

در کتاب صراح اللغت کلمه وبا اینطور معنی شده است ،  بیماری عام که آنرا مرگامرگی می گویند .

سال ها قبل از کشف ویبریون عامل مولدبیماری ، جراحی بنام ماژوماکنامارا در هندوستان اعلام داشت که بیماری وبا مدیون میکروارگانیسمی است که از راه آب منتشر می شود . در سال 1883 میلادی ویبریون کلرا در کشور مصر توسط رابرت کخ Kouch کشف گردید و سال بعد نیز همان میکروب را از مدفوع مبتلایان به وبا در هند بدست آورد . ویبریون التور اولین بار توسط Gotschich در سال 1905 در ایستگاه قرنطینه Tor در شبه جزیره سینا در بین زائرین خانه خدا که از مکه مراجعت می نمودند کشف گردید . مبدا این ویبریون به نظر می رسد که از جزیره selebes اندونزی بوده و از آنجا که به نقاط دیگر منتقل شده است . در تاریخچع وبا آمده است ، مطالعات سازمان بهداشت جهانی در سل 1949 نشان داد که اپیدمیهای هامبورگ و لندن ناشی از ویبریون التور بوده است .

بیماری وبا

عوارض وبا

عوارض وبا نتیجه درمان نامناسب و یا تاخیری است . اسیدوز متابولیک شدید در اثر اتلاف بیکربنات از راه مدفوع معمولا همراه با تهوع و استفراغ پایدار می باشد . هیپوکالمی که بیشتر در اصفال دیده می شود موجب آریتمی قلبی ، نفخ شکم و ضعف می گردد . نارسائی حاد کلیه در اثر شوک طولانی و درمان نشده یا هیپوکالمی ایجاد می شود . ادم حادریه ممکن است به دنبال اصلاح کم آبی بدون اصلاح اسیدوز متابولیک پیش آید .

Harvey و همکاران با کاتتریزاسیون داخل قلبی نشان دادند که اسیدوز متابولیک موجب انقباض وریدهای محیطی می گردد و لذا تجویز سریع مایعات بدون اصلاح اسیدوز موجب تحمیل بار نامتناسب وریدهای محیطی میگردد و لذا تجویز سریع مایعات بدون اصلاح اسیدوز موجب تحمیل بار نامتناسب بر قلب و گردش خون ریوی می شود واین از عوارض وبا می باشد . اصلاح اسیدوز با تجویز محلولهای قلیایی موجب انتشار متناسب حجم خون در گردش و کاهش احتمال اشباع بستر ریوی و پیدایش ادم ریوی می شود . وجود رالهای قاعده ای در سمع ریه بیماران دزهیدراته ، موردی برای اصلاح اسیدوز متابولیک با لاکتات سدیم 0/16 مولار یا بیکربنات سدیم 1/2 درصد به عنوان اولین قدم در جبران مایعات بیمار می باشد . به گزارش اسان طبهیپوگلیسمی ممکن است در اصفال درمان نشده که برای چند روز در حالت استوپور بوده اند پیش آید. درمان دقیق و به موقع وبا منجر به بهبود کامل بدون عارضه دائمی خواهد شد .

از عوارض دیگر بیماری وبا اینست که در کودکان به علت دفع پتاسیم ممکن است آریتمی های شدید قلبی ایجاد گردد ولی این پدیده در بالغین نادر است . هیپرناترمی ناشی از تجویز مایعات ایزوتونیک به کودکان که بر خلاف بالغین غلظت سدیم مدفوع آنها خیلی کمتر از غلظت آن در پلاسماست یا ادم مغز که احتمالا به علت شیفت سریع مایعات به هنگام تجویز وریدی حاصل می شود از دیگر عوارض بیماری محسوب می گردد .

تشنجات وتتانی گاهی اوقات محتملا به علت از دست دادن منیزیم می باشد . زخم قرنیه دو طرفه در بیمارانی که در حالت استوپور بوده و رفلکس پلکی آنها از بین رفته است دیده می شود .

 

منبع مطلب بیماری وبا : سایت آسان طب

http://asanteb.com/

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 12
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 13
  • آی پی دیروز : 3
  • بازدید امروز : 10
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 12
  • بازدید ماه : 12
  • بازدید سال : 59
  • بازدید کلی : 504