loading...
مذهبیlind
مهدی بازدید : 11 نظرات (0)

بیماری اسهال و استفراغ در واقع يك نوع مسموميت غذايي است كه آثار آن به صورت اسهال و استفراغ يا حالت تهوع و دل پيچه ظاهر مي شود . بیماری اسهال و استفراغ بيشتر در فصل تابستان پيدا مي شود زيرا گرما زدگي و همچنين فساد مواد خاكي بيشتر است .

بیماری اسهال

بیماری اسهال

 

بیماری اسهال و استفراغ در واقع یک نوع مسمومیت غذایی است که آثار آن به صورت اسهال و استفراغ یا حالت تهوع و دل پیچه ظاهر می شود . بیماری اسهال و استفراغ بیشتر در فصل تابستان پیدا می شود زیرا گرما زدگی و همچنین فساد مواد خاکی بیشتر است .

 بیماری اسهال و استفراغ

گاهی یک عامل عفونی روده ای نظیر زخم و یا خراش معده در اثر بادکش انگلهای روده و یا عوامل دیگر سبب بیماری اسهالطولانی و مزمن می شود . همچنین چسبندگی و ماندن و فساد مواد غذایی در روده باعث بیماری اسهال می شود که در هر دو صورت بعد از تشخیص نوع بیماری اسهال بایستی علت اصلی آن را مرتفع نمود .

 

بیماری اسهال موقتی بیشتر در فصل تابستان در اثر خوردن مواد غذایی پرچرب و ناجور و با مصرف بیش از حد گوشت به وجود می آید که امساک ، ساده ترین روش درمان آن است . خوردن چند غذای سنگین و دیر هضم یا چند غذای ناجور ایجاد بیماری اسهال می کند . شیر به علت لطافت چون زود فاسد و در معده ایجاد حساسیت می کند باعث بیماری اسهال می شود .

خوردن زردآلو و تخم مرغ یا فرآورده های آن سبب امتلاء معده و بیماری اسهال می شود همچنین مصرف غذاهایی چون جگر، کله پاچه ، سیرابی و مواد سرخ شده و تست شده یا کنسرو شده که عموما کهنه هستند مانند تن ماهی ایجاد اسهال می کند . میوه های نشسته آلوده به سم یا باکتریها و نیز میوه های کال مانند : گوجه سبز و چغاله بادام سبب بیماری اسهال می شود . گاهی پرخوری به سبب عدم پذیرش معده و تاخیر در عمل هضم موجب بیماری اسهال می شود . مصرف میوه ها و تربار رونده و ملین در حجم زیاد یا بعد از غذاهای گوشتی و پرچرب سبب اسهال می گردد . ) توت ، کدو ، هندوانه ، خیار و غیره)

در مورد بیماری اسهال موقتی امساک از خوردن خوراکی های و مصرف نوشیدنی های ساده مانند چای به منظور تامین آب از دست رفته بدن درمانی مناسب است .

حیضه یا گرما زدگی توام با اسهال و استفراغ کودکان از شایع ترین بیماری های فصلی کودکان در تابستان است که در اثر خوردن غذاهای ناجور و عموما در جشن ها و مهمانی ها پدید می آید . خوردن بستنی که یکی از فرآورده های شیری است همراه شیرینی های خامه دار و بعد از آن مصرف خیار یا هندوانه و زرد آلو و همچنین آجیل و سپس غذاهای پر چرب مسلم شده ایجاد بیماری اسهال و استفراغ شدید می کند وبه علت کاهش ناگهانی آب بدن بسیار خطرناک است هرچند با تزریق سرم از شدت آن جلوگیری می کنند ولی خوردن دم کرده گیاه گل آبی اثرات قاطع و تایید شده در رفع فوری اسهال در بر دارد و برای جبران کمبود آب بدن می توان از چای پر رنگ و دوغ کم چرب استفاده کرد .

انگل روده ای

در طب سنتی ایران قبل از تشخیص بیماری او تجویز دارو یک پیش درمانی انجام می گرفت تا مزاج را آماده جذب و پذیرش دارو نماید بدین ترتیب قبل از خوردن دارو های ضد انگل ابتدا مزاج را صاف و روان و عمل دفع را تسهیل می کردند و اگر شخص یبوست داشت آن را از بین می بردند و محیط زیست و محتوای روده را با خوردن ممتد آش قره قروت یا آبغوره در چند روز برای انگل های روده غیر قابل تحمل می کردند و سپس دارو های ضد انگل بدین شرح تجویز می کردند :

1-خوردن آنقوزه یا صمغ کا 1 تا 2 گرم دو روز متوالی برای افراد بزرگسال به صورت حل شده در نصف استکان آب

2-خوردن صبر زرد یا صمغ گیاه آلوئس 1 تا 2 گرم دو روز متوالی برای افراد بزرگسال به صورت حل شده در نصف استکان آب

3- خوردن سائیده پوست هلیله زرد +برنگ کابلی +تربد سفید از هرکدام 5 گرم

4- خوردن جوشانده گیاه درمنه که دارای ماده ضد کرم سانتونین بوده و اثرات ضد کرم قوی داردرمنه دارای گونه های نزدیک به هم بسیاری است که تمام گونه های آن نزد روستائیان به تریخ معروف است درمنه همراه افسنتین و گل ختمی برای ضد کرم موثر تر می باشد .

5- جوشانده پوست ریشه و ساقه درخت انار و زرشک و سایر اجزاء درخت انار مانند گل انار و همچنین گلدار یا گل درخت انار نر ضد کرم می باشد ولی چون یبوست آور است بایستی با ملین ها مانند ختمی و خبازی همراه شود .

بیماری اسهال و انگل روده ای

از آروغ زدن بعد از غذا بدانید ..

آروغ زدن بعد از یک عادت زشت عامیانه و جاهلانه است که خود خواسته بوده و قابل کنترل و جلوگیری می باشد . به گزارشآسان طب  معمولا افرادی که دستپاچه و عجولانه غذا می خورند و هنگام صرف غذا در نتیجه عادت بد تند غذا خوردن لب های خود را نمی بندد مقداری هوا را هم ضمن غذا بلعیده و به آروغ عادت می کنند ولی این حرکت ناپسند نزد کسانی که آهسته و با نزاکت غذا را تناول می کنند دیده نمیشود . پرخوری و حجم زیاد غذا در معده چون زمان بیشتری برای هضم نیاز دارد در معده ایجاد نفخ و گاز گرده باعث آروغ زدن می شود .

جویدن و مزه نمودن مقداری بادیان و زیره و یا برگ نعناء یا ریحان که ضد نفخ می باشد کمک به آروغ می کند . باد گلو که پس از صرف نوشابه به طور خفیف به انسان دست می دهد عکس العمل طبیعی نوشابه های گازدار است و با اروغ فرق دارد .

 

منبع مطلب بیماری اسهال : سایت آسان طب

http://asanteb.com/

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 12
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 17
  • آی پی دیروز : 3
  • بازدید امروز : 14
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 16
  • بازدید ماه : 16
  • بازدید سال : 63
  • بازدید کلی : 508