loading...
مذهبیlind
مهدی بازدید : 14 نظرات (0)

استئوپروپز ، یعنی آتروفی ماتریکس استخوان به علل مختلف و نهایتا کم شدن حجم توده استخوانی در واحد حجم . استئوپروز از نظر لغوی به معنی پوکی استخوان و یا به عبارت دیگر تخلخل استخوان است و یکی از علل عمده مرگ و میر و شیوع ناخوشی است .

استئوپروز

استئوپروز

استئوپروپز ، یعنی آتروفی ماتریکس استخوان به علل مختلف و نهایتا کم شدن حجم توده استخوانی در واحد حجم . به عبارت دیگر ، طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی کاهش دانسیته استخوان را استئوپروز می گویند .

پوکی استخوان یا استئوپروز Osteoporosis

توده استخوانی با عواملی چون ژنتیک ، سن ، جنس ، بیماری ها ، فاکتورهای مکانیکی و نیز اثرات اندوکرینی بدن و نوع تغذیه در ارتباط است . با افزایش سن توده استخوانی کاهش می یابد که احتمالا این حادثه در زنان یائسه سرعت بیشتری می گیرد ، به طوری که بعد از سن 50 سالگی برای زنان سفید پوست 14% و در مردان 5% است .

اهمیت جنس پوکی استخوان در زنان را بیشتر مطرح می کند ، به طوری که بعد از سن 50 سالگی زنان سه برابر بیشتر از مردان دچار شکستگی مهره یا هیپ می شوند . البته کاهش توده استخوانی در سالهای بعد از یائسگی با کاهش استروژن ارتباط دارد .

استئوپروز یکی از علل عمده مرگ و میر و شیوع ناخوشی است . در جامعه بشری که معمولا در مردان کمتر از زنان بروز می کند . استئوپروز از نظر لغوی یعنی پوکی استخوان و یا به عبارت دیگر تخلخل استخوان . از نظر پاتولوزیک استئوپروز عبارت است از کاهش متناسب ماتریکس و مواد معدنی استخوان در واحد حجم یا به عبارت دیگر آتروفی و لاغر شدن تیغ های استخوانی .

از نظر بالینی تعریفی که توسط کمیته جهانی استئوپروز در چهارمین سمپوزیوم بین المللی استئوپروز در سال 1994 در هنگ هنگ ارائه شده عبارت است از یک بیماری منتشر اسکلتی که با توده استخوانی پایین و تغییر ساختمان میکروسکوپی بافت استخوانی تظاهر می کند و به دنبال خود افزایش شکنندگی و حساسیت به شکستن استخوان را در بر دارد .

هیپرپاراتیروئیدیسم و استئوپروز

هیپرپاراتیروئیدی اولیه اختلالی است که شیوع آن در افراد بالغ 1% تا 2% و آن هم در دهه پنجم الی هفتم می باشد و خانم ها سه برابر مردان دچار می شوند . بروز آن نزد خانم های منوپوز بیشتر است .

افزایش PTH فعالیت استئوکلاست را زیاد می کند که آن هم از طریق فرمان استئوبلاست می باشد که جذب استخوانی اتفاق می افتد این یک فاکتور مهم در جذب استخوانی است .

علایم بالینی استئوپروز

استئوپروز معمولا هنگامی تشخیص داده می شود که ضربه خفیفی به استخوان وارد و باعث شکستگی شود و یا در جریان رادیوگرافی که برای ارزشیابی استخوانی عضلانی انجام می شود استئوپنی را نشان می دهد . به گزارش آسان طب درد استخوانی معمولا بصورت کمردرد مکانیکی و یا نزد افرادی که بیماری زمینه ای دارند و استئوپروز آنها درمان می شود وجود دارد .

یافته های بالینی بیماری های زمینه ای مانند هیپوگونادیسم در زن و مرد مخصوصا سن یائسسگی درمان با گلیکوکورتیکوئید نیز وجود دارد . پیشنهاد می شود سنجش استخوان BMD برای افرادی که مدت طولانی گلیکوکورتیکوئید دریافت می کنند و افرادی که هیپرپاراتیروئیدی اولیه دارند و افرادی که دیگر فاکتور مناسب برای بروز استئوپروز دارند انجام شود و بالاخره پیشنهاد می شود برای افرادی که بیش از 1/5 اینچ قد آنها کوتاه شده است BMD درخواست شود تا اگر استئوپروز یا پوکی استخوان به این شدت باعث کلاپس مهره ها شده است چاره اندیشی شود درخواست BMD برای زن و مرد در پیشگیری از شکستگی استئوپروز لازم است . هر BMD که برای زن و مرد انجام دهیم با ریسک شکستگی استئوپروز مواجه خواهیم شد . بعضی متخصصان برای تشخیص استئوپروز تراکم استخوان بیش از 2/5 استاندارد دویشن را با مقایسه متوسط نرمال زنان جوان پیشنهاد می کنند .

قابل ذکر است که تغییرات دژنراتیو قوس خلفی مهره باعث افزایش دانسیته استخوان در وضعیت قدامی خلفی در مردان مسن می شود . لذا بهتر است BMD ستون فقرات در وضعیت لاترال انجام شود یا به وسیله کامپیوتر دقیق محاسبه شود تا آرتیفکت های آرتروز را از مسیر خارج کند . در این مورد پیشنهاد می شود به طوری که در میان BMD فقرات و قسمت های دیگر اسکلت مانند پروکسیمال فمور انجام شود تا خطای آرتیفیکت ها کم شود ، لذا BMD روتین برای کم شدن دانسیته استخوان پیشنهاد می شود . اغلب تاریخچه بیماری ومعاینات فیزیکی که گویای استئوپروز است مورد توجه قرار نمی گیرد . لذا لازم است این افراد تحت بررسی بیماری های زمینه ای قرار کیرند .

 

منبع مطلب استئوپروز : سایت آسان طب

http://asanteb.com/

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 12
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 5
  • آی پی دیروز : 3
  • بازدید امروز : 2
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 4
  • بازدید ماه : 4
  • بازدید سال : 51
  • بازدید کلی : 496